MENU
  • Home
  • Actueel
    • Nieuws
    • Agenda
  • Inhoud
    • Laatste nummer
    • Archief
    • Rubrieken
    • Redactioneel
    • Artikel
    • Boekessay
    • Naast de bank
    • Scènes
    • Histories
    • Verslagen
    • Boeken
  • Auteurs
    • Overzicht auteurs
    • Auteursrichtlijnen
    • Artikel indienen
    • Gebruik van artikelen
  • Abonnementen
    • Abonnement aanvragen
    • Proefabonnement
    • Voorwaarden en wijzigingen
  • Over TvPa
    • Redactie
    • Adverteren
    • Open Access
    • Links
    • Contact
  • Reacties
    • Van lezers
Inloggen
Inhoud
Inhoudsopgave jaargang 15 (2009) / nummer 2
PDF  

Alice in Wonderland revisited

Het belang van het fantasma in de cognitieve ontwikkeling
Christine Franckx
30 oktober 2024

Nederlands English

Samenvatting

The dream-child moving through a land
Of wonders wild and new,
In friendly chat with bird or beast
And half believe it true
(Alice’s adventures in Wonderland, Lewis Carroll)

Summary

Alice in Wonderland revisited – The importance of phantasms in cognitive development

The author stresses the importance of underlying phantasms in the development of cognitive functioning in children. Three clinical vignettes and some characters in Lewis Carroll’s Alice in Wonderland and Through the Looking Glass illustrate the intricate link between phantasms and the desire to learn and understand, and demonstrate how certain infantile theories pervade logical thinking.

Keywords

‹Alice in Wonderland› cognitive development phantasm

Keywords

‹Alice in Wonderland› cognitive development phantasm
Lees het volledige artikel als PDF
Vorige Inhoudsopgave Volgende
Twitter Facebook Linkedin
Delen Print PDF

Literatuur

  • Anthony, J. (1981). The paranoid adolescent as viewed through psychoanalysis. Journal of the American Psychoanalytic Association, 29, 745-787.
  • Arbisio-Lesourd, C. (1997). L’enfant de la période de latence. Parijs: Dunod.
  • Berger, M. (1996). Les troubles du développement cognitif. Parijs: Dunod.
  • Bergler, E. & Roheim, G. (1946). The psychology of time perception. Psychoanalytic Quarterly, 15, 190-206.
  • Bion, W.R. (1962a). Learning from experience. Londen: Karnac.
  • Bion, W.R. (1962b). The psycho-analytic study of thinking. International Journal of Psychoanalysis, 43, 306-310.
  • Boimare, S. (1999). L’enfant et la peur d’apprendre. Parijs: Dunod.
  • Botella, C. & S. (2001). Figurabilité et régrédience. 61ième Congrès des psychanalystes de langue française. Parijs, 2001.
  • Burke, K. (1963). The thinking of the body – Comments on the imagery of catharsis in literature. Psychoanalytic review, 50C, 25-68.
  • Carroll, Lewis (1865). Alice in Wonderland. Londen: Bantam Classic Books.
  • Carroll, Lewis (1871). Through the looking glass. Londen: Bantam Classic Books.
  • De Lantsheere, b. (1995). Hamlet et Humpty Dumpty. Revue Belge de Psychanalyse, no. 27. Flagey, D. (2002). Mal à penser, mal à être. Parijs: Érès.
  • Franckx, C. (2003). Quand apprendre n’est pas simplement plaisir. Revue Belge de Psychanalyse, no. 42, 25-41.
  • Freud, S. (1900). De droomduiding. Werken 2. Amsterdam: Boom.
  • Greenacre, Ph. (1955). Swift and Carroll – A psychoanalytic study of two lives. New York: International Universities Press.
  • Keller, E.F. (1980). Lewis Carroll – A study of mathematical inhibition. Journal of the American Psychoanalytic Association, 28, 133-160.
  • Mayes, L. (1991). Exploring internal and external worlds – Reflections on being curious. Psychoanalytic Study of the Child, 46, 3-36.
  • Solomon, J. (1963). Alice and the Red King – The psycho-analytic view of existence. International Journal of Psychoanalysis, 44, 63-73.
  • Tisseron, S. (2006). L’enfant au risque du virtuel. Parijs: Dunod.
  • Vereecken, P. (1981). L’inhibition des fonctions du Moi et la théorie psychanalytique de l’acalculie. Psychiatrie de l’Enfant, 24.
  • Wilson, R. (2008). Lewis Carroll in Numberland. Londen: Allen Lane, Penguin Books.
  • Winnicott, D. (1956). Primary maternal preoccupation. In D. Winnicott, Collected Papers (p. 300-305). Londen: Tavistock, 1958.

© 2009-2025 Uitgeverij Boom Amsterdam
ISSN 1382-516x


De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:


Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever. Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912. Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).

No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.

Jaargang 31, nr. 1, maart 2025

Neem een ABONNEMENT Laatste editie Archief

Nieuwsbrief Boom Psychologie

Meld u nu aan en ontvang maandelijks de Boom Psychologie nieuwsbrief met aantrekkelijke aanbiedingen en de nieuwe uitgaven.

Aanmelden

Boeken

Positieve psychologie - De toepassingen
Fredrike Bannink
€ 24,95
Meer informatie
Diagnostiek in de praktijk
Frans Schalkwijk
€ 39,50
Meer informatie

Privacy policy

Algemene voorwaarden

© 2009-2025
Boom uitgevers Amsterdam

Redactieadres

Romana Goedendorp

Miquelstraat 131

2522 KN  Den Haag
tvpsychoanalyse@gmail.com

Klantenservice

Boom uitgevers Amsterdam B.V.

Postbus 15970

1001 NL Amsterdam

Nederland

088-0301000

klantenservice@boom.nl