Latentie, een ontwikkelingsstap naar subjectwording
Samenvatting
In het zesde levensjaar hebben de meeste kinderen wel een antwoord gevonden op cruciale vragen als: ‹Wat betekent het om dit lichaam te hebben?› ‹Wat betekent het om groot of klein, actief of passief te zijn?› De horizon wordt nu snel wijder. Op school leren zij lezen, schrijven, rekenen en krijgen zij onderricht over de wereld om hen heen. Zij maken vriendjes, worden lid van verenigingen, voelen zich buitengesloten en vormen ‹geheime clubs› waarmee zij op hun beurt volwassenen en andere kinderen buitensluiten. De maatschappij dient zich nadrukkelijk aan, stelt eisen en kanaliseert de ontwikkelingsenergie in de richting van een culturele, godsdienstige of etnische identiteit. In de katholieke wereld bijvoorbeeld wordt ‹kleine› communie gedaan waarna kinderen op althans een deel van hun daden — en zonden — aanspreekbaar zijn. Aan tal van nieuwe ervaringen moeten plaats en betekenis worden gegeven. De blik op de wereld om hen heen en op zichzelf verandert bij ieder stapje in de ontwikkeling (Knight 2005). Kinderen kunnen soms erg onzeker en bang zijn over wat er gebeurt.
Onbeperkt toegang tot het online archief?
Wilt u dit artikel en alle andere artikelen in het archief onbeperkt kunnen lezen?
Log in of neem een abonnement.
© 2009-2024 Uitgeverij Boom Amsterdam
ISSN 1382-516x
De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:
Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.
Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912.
Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).
No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.
Nieuwsbrief Boom Psychologie
Meld u nu aan en ontvang maandelijks de Boom Psychologie nieuwsbrief met aantrekkelijke aanbiedingen en de nieuwe uitgaven.
Aanmelden