Het psychoanalytisch proces in de kinderanalyticus
Summary
This study is based on the written reports of psychoanalytic sessions of ten child analysts with their patients during the last week before the summer break. Broadly speaking, the aim of the study was to conduct research into the mind of the child analyst: into his or her perceptions, thinking and feeling in the process of interpretation. Both quantitative and qualitative analyses were made of the extensive reports in which the psychoanalysts had mentioned: the child’s play, behavior and talk; the interaction between child and psychoanalyst; the thoughts and feelings of the psychoanalyst concerning the psychoanalytic process during and between the sessions.
One finding is that the impending holiday functioned as an organizer of the analytic material: most interpretations concerned the break. Also striking were the differences from one child analyst to the other in their qualitative and quantitative use of transference interpretations and in their conscious use of feelings evoked by the psychoanalytic work. As transference interpretations are nearly always interpretations of negative transference and the evoked feelings are mostly aggressive, the way in which aggression is handled by the analyst seems to be a characteristic of personal analysing style.
Literatuur
- Chused, J.F. (1988), The Transference Neurosis in Child Analysis. Psychoanalytic Study of the Child, 43, p. 51-83.
- Fonagy, P., en M. Tallandini-Shallice (1993), On Some Problems of Psychoanalytic Research in Practice. Bulletin Anna Freud Centre, 16, p. 5-22.
- Fonagy, P., en M. Target (1994), The Efficacy of Psychoanalysis for Children with Disruptive Disorders. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 33 (1), p. 45-55.
- Frijling-Schreuder, E.C.M., J.E.M. Bakker en F. Verhage (1988), Techniek van de psychoanalyse bij volwassenen en kinderen. Van Gorcum, Assen/Maastricht.
- Kantrowitz, J., A. Katz en F. Paolitto (1990), Followup of psychoanalysis five to ten years after termination: III. The relation between the resolution of the transference and the patient-analyst match. Journal of the American Psychoanalytic Association, 38, p. 655-678.
- Kantrowitz, J. (1993), The uniqueness of the patient-analyst pair, International Journal of Psychoanalysis, 74, p. 893-904.
- Klumpner, G.H., en A. Frank (1991), On Methods of Reporting Clinical Material. Journal of the American Psychoanalytical Association, 39, p. 537-551.
- Oosterhuis, E. (red.) (1991), Verslag van de werkgroep ‘Het Psychoanalytisch Proces bij Kinderen’, niet gepubliceerd.
- Sandler, J., Chr. Dare en A. Holder (1973), The Patient and the Analyst. International Universities Press, New York.
- Slijper, F.M.E., H. de Levita-Isaac, E. Verhage-Stins e.a. (1991), Ageren bij kinderen: een benadering vanuit het ontwikkelingsperspectief. Nederlands Tijdschrift voor Psychotherapie, 16 (2), p. 80-94.
- Spence, D.P. (1989), Narrative Appeal versus Historical Validity. Contemporary Psychoanalysis, 25 (3), P- 517-524.
- Target, M., en P. Fonagy (1994), Efficacy of Psychoanalysis for Children with Emotional Disorders, Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 33 (3), p. 361-371.
© 2009-2025 Uitgeverij Boom Amsterdam
ISSN 1382-516x
De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:
Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.
Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912.
Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).
No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.
Nieuwsbrief Boom Psychologie
Meld u nu aan en ontvang maandelijks de Boom Psychologie nieuwsbrief met aantrekkelijke aanbiedingen en de nieuwe uitgaven.
Aanmelden