De adolescent gewikt en gewogen
Summary
Psychopathological assessment plays an important role in the initial phase of inpatient treatment of adolescents. A developmental model of adolescence is used for the purpose of understanding the nature of any given adolescent disorder. The symptoms are seen as a defence against anxieties caused by the developmental tasks of adolescence, a process that is influenced by early development in childhood. The transference to the examining analyst is an important tool in establishing whether a developmental breakdown has occurred and in examining how the adolescent can be brought into contact with his anxieties, so that development can proceed.
Literatuur
- Blos, P. (1967), The Second Individuation Process of Adolescence. Psychoanalytic Study of the Child 22, p. 162-186.
- Blos, P. (1968), Character Formation in Adolescence. Psychoanalytic Study of the Child 23, p. 245-263.
- Blos, P. (1983), The Contribution of Psychoanalysis to the Psychotherapy of adolescents. Psychoanalytic Study of the Child 38, p. 577-600.
- Bott Spillius, E. (1983), Some developments from the work of Melanie Klein. International Journal of Psycho-Ana lysis 64, p. 321-332.
- Brem-Gräser, L. (1970), Familie in Tieren. Die Familiensituation im Spiegel der Kinderzeichnung. Reinhardt Verlag, München. (Eerste uitgave: Gräser, L., 1957)
- Cambien, J. (1992), Overdracht: De Kleiniaanse opvatting. Psychoanalyse 8, p. 191-206.
- Chabert, C. (1990), Le Rorschach à l’épreuve de l’image. Dunod, Paris.
- Cluckers, G. (1985), Diagnostiek en indicatiestelling bij kinderen met emotionele en gedragsmoeilijkheden: een psychodynamisch model. In: I. Ponjaert & H. Vertommen (red.), Therapiegerichte diagnostiek. Acco, Leuven, p. 39-56.
- De Rijdt, L. (1999), Groeipijnen van adolescenten. Wie heeft er last van? In: N. Vliegen & P. Meurs (red.), Het voorjaarsontwaken. De adolescentie in psychodynamische theorie en therapie. Garant, Leuven, p. 81-98.
- Gijsen, E. (1982), De inplanting van de diagnose in het therapeutisch proces. In: G. Cluckers e.a., Op weg met de therapeut. Een kennismaking met de psychodynamische kindertherapie. Van Loghum-Slaterus, Antwerpen/Deventer.
- Hurry, A. (1986), Walk-in Work with Adolescents. Journal of Child Psychotherapy 12 (1), p. 33-45.
- Joseph, B. (1988), Transference: The total situation. In: E. Bott Spillius (ed.), Melanie Klein Today. Vol. 2. Karnac Books, London, p. 61-72.
- Laufer, M., en E. Laufer (1984), Adolescence and Developmental Breakdown. A Psychoanalytic View. Yale University Press, New Haven/Londen.
- Laufer, M., en E. Laufer (1989), Developmental Breakdown and Psychoanalytic Treatment in Adolescence. Clinical Studies. Yale University Press, New Haven/London.
- Masi, G., M. Marcheschi, F. Muratori, P. Pfanner (1998), Une méthodologie d’observation psychodiagnostique pour les adolescents. Psychiatrie de l’enfant XLI (1), p. 219-242.
- Meykens, S. en G. Cluckers (1996), Kindertekeningen in ontwikkelingspsychologisch en diagnostisch perspectief. Acco, Leuven/Amersfoort.
- Novick, J. (1977), Walk-in Clinics for Adolescents. Journal of Child Psychotherapy 4 (3).
- Schulte-Markwort, M., O. Bilke en P.L. Janssen (1998), Wie ist psychodynamische Diagnostik im Kindes- und Jugendalter operationalisierbar? Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie 26 (3), p. 211-220.
- Segal, H. (1981), The Work of Hanna Segal. A Kleinian Approach to Clinical Practice. Jason Aronson, New York.
- Vliegen, N. (1999), Wanneer de vulkaan uitbarst. Psychopathologie van het levendige driftleven van de adolescent. In: N. Vliegen & P. Meurs (red.) Het voorjaarsontwaken. De adolescentie in psychodynamische theorie en therapie. Garant, Leuven, p. 27-44.
- Vliegen, N., en L. De Rijdt (1999), Psychodiagnostiek bij adolescenten: een psychoanalytisch model. Theoretische bouwstenen en een klinische illustratie. Tijdschrift Klinische Psychologie 29 (1), p. 34-42.
- Vliegen, N., en P. Meurs (red.) (1999), Het voorjaarsontwaken. De adolescentie in psychodynamische theorie en therapie. Garant, Leuven.
- Winnicott, D.W. (1971), Playing and Reality. Tavistock Publications, London.
© 2009-2025 Uitgeverij Boom Amsterdam
ISSN 1382-516x
De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:
Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.
Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912.
Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).
No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.
Nieuwsbrief Boom Psychologie
Meld u nu aan en ontvang maandelijks de Boom Psychologie nieuwsbrief met aantrekkelijke aanbiedingen en de nieuwe uitgaven.
Aanmelden