MENU
  • Home
  • Actueel
    • Nieuws
    • Agenda
  • Inhoud
    • Laatste nummer
    • Archief
    • Rubrieken
    • Redactioneel
    • Artikel
    • Boekessay
    • Naast de bank
    • Scènes
    • Histories
    • Verslagen
    • Boeken
  • Auteurs
    • Overzicht auteurs
    • Auteursrichtlijnen
    • Artikel indienen
    • Gebruik van artikelen
  • Abonnementen
    • Abonnement aanvragen
    • Proefabonnement
    • Voorwaarden en wijzigingen
  • Over TvPa
    • Redactie
    • Adverteren
    • Open Access
    • Links
    • Contact
  • Reacties
    • Van lezers
Inloggen
Inhoud
Inhoudsopgave jaargang 10 (2004) / nummer 3
PDF  

Opera, emotie en betekenisgeving

Frans Schalkwijk
2 april 2015

Summary

Opera, emotion and meaning

That an opera evokes emotions goes without saying, but how does it succeed in doing so? First, conditions for being able to enjoy a work of fiction and the longing for music are discussed. Then, in an approach analogous to that of reader response theory, the author seeks to demonstrate that the meaning of an opera is constituted by the countertransference reactions of the listener to the unconscious transferences of the composer, librettist and interpreters into the opera. Two listener responses to a Dutch performance of Puccini’s La Bohème serve as ‘clinical vignettes’ for a research proposal in which individual responses to a specific opera lead to the formulation of its emotional meaning.

Key words:

emotion, listener response theory, music, opera, psychoanalysis

Lees het volledige artikel als PDF
Vorige Inhoudsopgave Volgende
Twitter Facebook Linkedin
Delen Print PDF

Literatuur

  • Baest, A. van (2000). A semiotics of opera. Delft: Eburon.
  • Boerwinkel, A.R. & Gomperts, W.J. (red.) (2003). Alleen en met z’n tweeën. One- en two person psychologie in de psychoanalyse. Assen: Van Gorcum.
  • Brugger, S. (2001). De stompe tanden van de kinderen: betekenissen van het nationaal-socialisme bij kleinkinderen van meelopers en daders. Tijdschrift voor Psychoanalyse, 7, 76-90.
  • Citron, M.J. (1993). Gender and the musical canon. Cambridge: University Press.
  • Dame, J. (1994). Het zingend lichaam. Kampen: Kok Agora.
  • De Block, A. (2002). Culturele instincten. Een alternatief voor de psychodynamica van de sublimering. Tijdschrift voor Psychoanalyse, 8, 222-233.
  • Ehrenzweig, A. (1953). The psychoanalysis of artistic vision and hearing. Londen: Routledge & Kegan Paul.
  • Gedo, J.E. (1997). On the psychological core of opera. Annual of Psychoanalysis, 25, 49-59.
  • Hillenaar, H.J. (2002). De innerlijke identiteit van de schrijver. Tijdschrift voor Psychoanalyse, 8, 157-172.
  • Hindle, D. (2000). ‘L’enfant et les sortilèges’ revisited. International Journal of Psychoanalysis, 81, 1185-1196.
  • Holland, N. (1975). Hamlet – my greatest creation. Journal of the Academy of Psychoanalysis, 3, 419-427.
  • Holland, N. (1998). Reading and identity. Artikel gepubliceerd op zijn website.
  • Kris, E. (1952). Psychoanalytic explorations in art. New York: International Universities Press.
  • Levarie, S. (1984). Opera and the human emotions. Annual of Psychoanalysis, 12, 415-420. Lindenberger, H. (1984). Opera. The extravagant art. New York: Cornell University Press.
  • Löchel, E. (1997). Inszenierungen einer Technik. Psychodynamik und Geslechterdifferenz in der Beziehung zum Computer. Frankfurt: Campus.
  • Lorenzer, A. (1986). Tiefenhermeneutischen Kulturanalyse. In A. Lorenzer (red.), Kulturanalysen. Psychoanalytische Studien zur Kultur (p. 11-98). Frankfurt am Main: Fischer.
  • McDonald, M. (1970). Transitional tunes and musical development. Psychoanalytic Study of the Child, 25, 503-520.
  • Meltzer, D. & Harris Williams, M. (1988). The apprehension of beauty: the role of aesthetic conflict in development, violence and art. Perthshire: Clunie Press.
  • Poizat, M. (1986). L’opéra, ou le Cri d’ange: Essai sur la jouissance de l’amateur d’opéra. Parijs: A.A. Métailié.
  • Schalkwijk, F. (1984). Grondslagen van muziektherapie. Assen: Dekker & V.d. Vegt/Van Gorcum.
  • Schalkwijk, F. (1997). Psychoanalyse en emotie: een aanzet tot discussie. Tijdschrift voor Psychoanalyse 3, 68-85.
  • Schönau, W. & Pfeiffer, J. (2003). Einführung in die psychoanalytische Literaturwissenschaft. Stuttgart: Verlag J.B. Meltzer (2e druk).
  • Spel, M. (2003). Recensie van de opera ‘La Bohème’. NRC Handelsblad, 4 november 2003.
  • Tan, E. (1991). Film als emotiemachine. De affect-structuur van de traditionele speelfilm. Academisch proefschrift Universiteit van Amsterdam.
  • Tomkins, S.S. (1962). Affect, imagery, consciousness Vol. I & II. New York: Springer.
  • Van Reeth, C. (2003). Over de zangstem en emotie in de opera. Lezing op het symposium ‘Opera’ van de Stichting Psychoanalyse en Cultuur in Amsterdam, 15 november 2003.
  • Verbruggen, G. (2003). Moderne opvattingen over dromen. Tijdschrift voor Psychoanalyse, 9, 4-16.
  • Weissman, P. (1967). Theoretical considerations of ego regression and ego functions in creativity. Psychoanalytic Quarterly, 36, 37-50.

© 2009-2025 Uitgeverij Boom Amsterdam
ISSN 1382-516x


De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:


Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever. Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912. Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).

No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.

Jaargang 31, nr. 1, maart 2025

Neem een ABONNEMENT Laatste editie Archief

Nieuwsbrief Boom Psychologie

Meld u nu aan en ontvang maandelijks de Boom Psychologie nieuwsbrief met aantrekkelijke aanbiedingen en de nieuwe uitgaven.

Aanmelden

Boeken

Diagnostiek in de praktijk
Frans Schalkwijk
€ 39,50
Meer informatie
Positieve psychologie - De toepassingen
Fredrike Bannink
€ 24,95
Meer informatie

Privacy policy

Algemene voorwaarden

© 2009-2025
Boom uitgevers Amsterdam

Redactieadres

Romana Goedendorp

Miquelstraat 131

2522 KN  Den Haag
tvpsychoanalyse@gmail.com

Klantenservice

Boom uitgevers Amsterdam B.V.

Postbus 15970

1001 NL Amsterdam

Nederland

088-0301000

klantenservice@boom.nl