Georgische mythe
Samenvatting
De reden waarom dit congres, dat georganiseerd werd door de COWAP (Committee on Women and Psychoanalysis) in Tbilisi plaatsvond hing ten dele samen met de verwachting dat er door de geografische nabijheid een redelijk aantal deelnemers uit Turkije of Iran zouden komen. Dit bleek dan ook het geval. Dat ‹Medea› als onderwerp van het congres werd gekozen ligt (oppervlakkig gezien) voor de hand: de mythe speelt ten dele in Colchis, een koninkrijk aan de oostkant van de Zwarte Zee dat de Grieken beschouwden als de rand van de aarde. Tegenwoordig is Colchis een deel van Georgië. Ik bezocht het congres vanuit mijn interesse in mythologie (ik las recent Mythos van Stephen Fry) en aangetrokken door de schoonheid van de natuur wilde ik Georgië verkennen. Met dit laatste begon mijn verblijf; ik werd al snel getroffen door het vele geweld dat dit land in de afgelopen eeuwen heeft gekend, het meest recente is het Georgisch-Russische conflict van enkele jaren geleden. Ik reisde door de Kaukasus waarbij hoog tussen de besneeuwde bergtoppen de begraafplaats te zien was van Duitse krijgsgevangenen uit de Tweede Wereldoorlog die hier tunnels hebben aangelegd. Verder zag ik de restanten van een militaire academie die in de Koude Oorlog werd gebruikt als dekmantel voor de fabricage van vliegtuigen, diep onder de grond. In de avonduren las ik Het achtste leven van Nino Haratischwili, een familie-epos dat zes generaties omspant tussen 1900 en nu. In dit boek komt onder meer het geweld van Stalin en Beria (beide Georgiërs) naar voren. Beria verkrachtte en vermoordde vele vrouwen. Daarnaast wordt een van de hoofdpersonen gedwongen geaborteerd en wordt de baarmoeder verwijderd als straf, omdat ze omging met een Georgiër die voor Duitsland koos en in de laatste oorlogsdagen op Texel vocht tegen de geallieerden (de daders waren vrouwen). Na deze realiteit bezocht ik twee dagen in alle rust het congres over een mythe van enkele duizenden jaren geleden. Ik moest hierbij denken aan Bettelheims Het nut van sprookjes, waarin hij beschrijft hoe sprookjes helpen het onbewuste te integreren in het bewuste leven.
Onbeperkt toegang tot het online archief?
Wilt u dit artikel en alle andere artikelen in het archief onbeperkt kunnen lezen?
Log in of neem een abonnement.
© 2009-2024 Uitgeverij Boom Amsterdam
ISSN 1382-516x
De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:
Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.
Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912.
Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).
No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.
Nieuwsbrief Boom Psychologie
Meld u nu aan en ontvang maandelijks de Boom Psychologie nieuwsbrief met aantrekkelijke aanbiedingen en de nieuwe uitgaven.
Aanmelden