Psychoanalytische pedagogiek
Samenvatting
In haar beginjaren toont de psychoanalyse affiniteit met de hervormingsgerichte tendensen in de pedagogiek. Freud stelt dat ‹de toepassing van de psychoanalyse op de pedagogiek, de opvoeding van de komende generatie […], misschien wel het allerbelangrijkste [is] wat de analyse doet› (1933a, p. 201). Behalve in de kinderanalyse krijgt de psychoanalyse een bijkomende maatschappelijke toepassing in de ‹psychoanalytische pedagogiek›, met ‹onderzoeken naar het ontstaan en de preventie van verwaarlozing en criminaliteit› (1933a, p. 204). Freud verwijst impliciet naar August Aichhorns levenswerk en diens pièce de résistance, het boek Verwaarloosde jeugd (1925), waarvoor hij het voorwoord schreef (Freud 1925f). Aichhorn wordt een pionier van de psychoanalytische pedagogiek en van de psychoanalyse van de adolescentie. Hij wordt erkend als grondlegger van de ‹residentiële therapeutische behandeling van kinderen en adolescenten› (Verheij & Treffers 2004, p. 504).
Onbeperkt toegang tot het online archief?
Wilt u dit artikel en alle andere artikelen in het archief onbeperkt kunnen lezen?
Log in of neem een abonnement.
© 2009-2024 Uitgeverij Boom Amsterdam
ISSN 1382-516x
De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:
Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.
Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912.
Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).
No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.
Nieuwsbrief Boom Psychologie
Meld u nu aan en ontvang maandelijks de Boom Psychologie nieuwsbrief met aantrekkelijke aanbiedingen en de nieuwe uitgaven.
Aanmelden