Technische variaties
Summary
Variations in technique in the treatment of a five-year-old boy – two approaches
The authors use the model of dyadic expansion of consciousness of Harrison and Tronick and the mentalization-based approach of Fonagy and Target (as applied to child therapy by Verheugt-Pleiter et al.) in the treatment of a five-year-old boy with affect regulation problems. Although there are differences between the two approaches in the role of the therapist and the focus of therapy, the authors regard both as useful approaches.
Literatuur
- Allen, J.G., Fonagy, P. & Bateman, A.W. (red.) (2008). Mentaliseren in de klinische praktijk. Amsterdam: Uitgeverij Nieuwezijds.
- Bateman, A. & Fonagy, P. (2007). Mentaliseren bij de borderline persoonlijkheidsstoornis – Praktische gids voor hulpverleners in de ggz. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
- Beebe, B., Knoblauch, S., Rustin, J. & Sorter, D. (2005). Forms of intersubjectivity in infant research and adult treatment. New York: Other Press.
- Fonagy, P., Gergely, G., Jurist, E.L. & Target, M. (2002). Affect regulation, mentalization and the development of the self. New York: Other Press.
- Fonagy, P., Moran, G.S., Edgcumbe, R., Kennedy, H. & Target, M. (1993). The roles of mental representations and mental processes in therapeutic action. Psychoanalytic Study of the Child, 48, 9-48.
- Fonagy, P. & Target, M. (2006). The mentalization-focused approach to self pathology. Journal of Personality Disorders, 20, 544-576.
- Frijling-Schreuder, E.C.M., Bakker, J.E.M. & Verhage, F. (1988). Techniek van de psychoanalyse bij volwassenen en kinderen. Assen: van Gorcum.
- Gergely, G. & Unoka, Z. (2008). Attachment and mentalization in humans. In E.L. Jurist, A. Slade & S. Bergner (red.), Mind to mind – Infant research, neuroscience and psychoanalysis (p. 50-87). New York: Other Press.
- Harrison, T.M. & Tronick, E.Z. (2007). Contributions to understanding therapeutic change – Now we have a playground. Journal of the American Psychoanalytic Association, 55, 853-874.
- Meurs, P. (2004). Gevoelsambivalentie – Het wonderlijke samenspel van liefde en agressie. Tielt: Lannoo campus.
- Sandler, J., Kennedy, H. & Tyson, R L. (1980). The technique of child psychoanalysis – Discussions with Anna Freud. Londen: The Hogarth Press.
- Target, M. (2008) Persoonlijke mededeling tijdens MBT-groepssupervisie september 2008 npi Amsterdam.
- Tronick E. (2007). The neurobehavioral and social-emotional development of infants and children. New York/Londen: W.W. Norton & Company.
- Verheugt-Pleiter, J.E., Schmeets, M.G.J. & Zevalkink, J. (2005). Mentaliseren in de kindertherapie. Assen: van Gorcum.
© 2009-2025 Uitgeverij Boom Amsterdam
ISSN 1382-516x
De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:
Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.
Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912.
Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).
No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.
Nieuwsbrief Boom Psychologie
Meld u nu aan en ontvang maandelijks de Boom Psychologie nieuwsbrief met aantrekkelijke aanbiedingen en de nieuwe uitgaven.
Aanmelden