Zijn en tijd in de adolescentie
Summary
Time and timelesness in adolescence Psychoanalytic psychotherapy in early psychosis
This paper examines how the developmental breakdown that is inherent in an incipient psychosis can be partially or completely reversed through psychoanalytic psychotherapy. The specificity of psychopathology in adolescence is discussed, also the fact that a psychotic breakdown is closely linked with the issues of adolescence. The author argues that because it is very difficult to differentiate between a severe adolescent crisis with psychotic symptoms and a structural psychosis, we have to give psychotherapy a chance. In the search for the meaning of an early psychosis a developmental perspective is integrated with a Kleinian-Bionian point of view. Important for a psychotherapeutic understanding is the fact that adolescence is responsible for a breaking point in infantile development because earlier events become loaded with a new, often traumatic meaning, what we call Nachträglichkeit. Throughout the paper much attention is given to Bions thesis that psychosis develops when reality is too painful to be contained and also to the fact that the therapist should not refrain from getting into contact with psychotic elements in the transference.
Literatuur
- Berkouwer, A. (2008). Alfa-elementen en Bèta-elementen. In H. Stroeken e.a., Nieuw psychoanalytisch woordenboek (p. 19 en 32). Amsterdam: Boom.
- Bion, W.R. (1962). Learning from experience. Londen: Maresfield Reprints.
- Bion, W.R. (1965). Transformations. Londen: Maresfield Reprints.
- Bion, W.R. (1967). Second Thoughts. Londen: Maresfield Reprints.
- Bion, W.R. (1970). Attention and Interpretation. Londen: Maresfield Reprints.
- Cahn, R. (2002). De lart de donner le change. In Adolescence Psychoses. Monographie de la revue Adolescence (p. 31-40). Parijs: Les Editions greupp.
- De Masi, F. (2006). Psychotic withdrawal and the overthrow of psychic reality. International Journal of Psychoanalysis, 87, 789-807.
- De Rijdt, L. (1995). Psychotic breakdown in adolescence. Journal of Child Psychotherapy, 21, 79-90.
- De Rijdt, L. (2003). Psychose tijdens de adolescentie: psychisch puin en hoop Een gevalsbespreking. In J. Smet, L. Van Bouwel & R. Vandenborre (red.), Spreken en gesproken worden Psychoanalyse en psychosen (p. 105-118). Antwerpen/Apeldoorn: Garant.
- Guillaumin, J. (2002). Haine de la psyché et position psychotique de la réalité. In Adolescence Psychoses. Monographie de la revue Adolescence (p. 205-215). Parijs: Les Editions greupp.
- Gutton, ph. (2002). La scène pubertaire. In Adolescence Psychoses. Monographie de la revue Adolescence (p. 49-69). Parijs: Les Editions greupp.
- Jeammet, Ph. (1999). Er zijn geen specifieke symptomen van schizofrenie tijdens de adolescentie De symptomen zijn verbonden aan de adolescentiecrisis en moeten niet worden voorgesteld als het begin van schizofrenie. In J. Peuskens en M. De Clercq (red.). Schizofrene stoornissen (p. 105-120). Gent: Academia Press.
- Laufer, M. (2002). The breakdown. In Adolescence Psychoses. Monographie de la revue Adolescence (p. 41-48). Parijs: Les Editions greupp.
- Laufer, M. & Laufer, M.E. (1984). Adolescence and developmental breakdown A psychoanalytic view. New Haven CT: Yale University Press.
- McGorry, P.D. (2001). Case management in early psychosis A handbook. Melbourne: eppic.
- Milton, J. (1667). Paradise lost. Boek III, vers 12. Londen: Routledge (1905).
- Nasio, J.D. (1987). Les yeux de Laure. Parijs: Flammarion.
- Phillips, L., Francey, S., Leicester, S., Bechdolf, A. & Morrison, A. (2008). Development of psychotherapy in the prepsychotic phase Comparison of three approaches: Australia, Germany and UK. In J. Gleeson, E. Killackey & H. Krstev (red.), Psychotherapies for the psychoses Theoretical, cultural and clinical integration (p. 117-134). Hove: Routledge.
- Segal, H. (1957). Notes on symbol formation. International Journal of Psychoanalysis, 38, 38-44.
- Steiner, J. (1993). Psychic retreats Pathological organisations in psychotic, neurotic, and borderline patients. Londen: Routledge.
- Winnicott, D. (1987). Through paediatrics to psycho-analysis. Londen: The Hogarth Press/The Institute of Psychoanalysis.
© 2009-2025 Uitgeverij Boom Amsterdam
ISSN 1382-516x
De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:
Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.
Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912.
Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).
No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.
Nieuwsbrief Boom Psychologie
Meld u nu aan en ontvang maandelijks de Boom Psychologie nieuwsbrief met aantrekkelijke aanbiedingen en de nieuwe uitgaven.
Aanmelden