Intersubjectiviteit in de psychoanalyse van kinderen en adolescenten
Samenvatting
In de tweede helft van de jaren zeventig van de vorige eeuw ben ik tot kinderanalyticus opgeleid in de traditie van Anna Freud (1966). De normale en afwijkende ontwikkeling van kinderen werd nauwgezet bestudeerd en vastgelegd in een metapsychologisch profiel. De psychoanalyticus was een uitstekend geschoolde observator. Maar in de praktijk ben ik direct geconfronteerd met de vraag hoe de kinderen zichzelf als ‹kind› ervaren in hun relatie met mij. Hoe verhoudt mijn subjectiviteit — mijn belevingswereld, mijn vermogen om te handelen, mijn verantwoordelijkheid met als logisch-linguïstisch centrum mijn ‹ik› — zich tot dat van een veel jonger medemens? Hoe kan ik aansluiting vinden bij dat andere ‹ik› terwijl in de ander het talig vermogen en het systeem van representaties slechts in aanleg aanwezig zijn? Alleen bij afleiding en analogie kan ik immers iets vermoeden van wat er in het kind omgaat en hoe diens wereld eruitziet. In conceptuele terminologie wordt dit domein van ervaring en onderzoek aangeduid als ‹intersubjectiviteit›.
Onbeperkt toegang tot het online archief?
Wilt u dit artikel en alle andere artikelen in het archief onbeperkt kunnen lezen?
Log in of neem een abonnement.
© 2009-2025 Uitgeverij Boom Amsterdam
ISSN 1382-516x
De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:
Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.
Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912.
Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).
No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.
Nieuwsbrief Boom Psychologie
Meld u nu aan en ontvang maandelijks de Boom Psychologie nieuwsbrief met aantrekkelijke aanbiedingen en de nieuwe uitgaven.
Aanmelden