MENU
  • Home
  • Actueel
    • Nieuws
    • Agenda
  • Inhoud
    • Laatste nummer
    • Archief
    • Rubrieken
    • Redactioneel
    • Artikel
    • Boekessay
    • Naast de bank
    • Scènes
    • Histories
    • Verslagen
    • Boeken
  • Auteurs
    • Overzicht auteurs
    • Auteursrichtlijnen
    • Artikel indienen
    • Gebruik van artikelen
  • Abonnementen
    • Abonnement aanvragen
    • Proefabonnement
    • Voorwaarden en wijzigingen
  • Over TvPa
    • Redactie
    • Adverteren
    • Links
    • Contact
  • Reacties
    • Van lezers
Inloggen
Inhoud
Inhoudsopgave jaargang 26 (2020) / nummer 4
PDF  

Herstel via kinderspel

Psychodynamische psychotherapie voor kinderen met complex trauma
Eva Bervoets, Eileen Tang, Patrick Meurs, Nicole Vliegen
15 december 2020

Nederlands English

Samenvatting

Wanneer kinderen op jonge leeftijd geconfronteerd worden met breuken in hun belangrijkste zorgrelaties, heeft dit vaak ernstige gevolgen voor hun emotionele en relationele ontwikkeling. De meest kwetsbaren onder hen zijn voor hun omgeving complex en onvoorspelbaar, en komen in diverse situaties en overheen langere perioden in moeilijkheden. Ze doen vaak een ‹ongewoon› emotioneel en relationeel appel op hun (pleeg- en adoptie)ouders en op de bredere zorgcontext. Bovendien stellen ze kindertherapeuten voor een uitdagend zoekproces naar een passend psychotherapeutisch aanbod. De actuele aandacht voor deze kinderen en hun gezinnen leidt tot een aanzienlijke vooruitgang in de kennis en in de klinische praktijk van wat actueel ‹complex trauma› genoemd wordt. Dat blijkt uit zowel internationale (Blaustein & Kinniburgh 2010; Boston & Szur 1983; Lieberman, Ghosh Ippen & Van Horn 2015) als Nederlandstalige literatuur (Struik 2010; Vliegen, Tang & Meurs 2017) die beschikbare kennis en behandelprincipes voor traumasensitieve hulpverlening onder de aandacht brengen.

Summary

Recovering through playing — Contemporary psychodynamic psychotherapy for children suffering from complex trauma

Children suffering from complex trauma are often referred for psychotherapeutic treatment. This paper aims to acknowledge the relevance of concepts and insights of traditional psychodynamic child psychotherapy in informing contemporary treatment approaches. To this end, a three-track contemporary psychodynamic treatment model for traumatized children is traced back to its historical origins, with discussion of the relevance of particular concepts in the classical writings of Anna Freud, Donald Winnicott, and Melanie Klein to a contemporary treatment approach tailored to the developmental needs of traumatized children. The integration of these concepts with more contemporary insights stemming from mentalization-based and trauma-informed perspectives culminates in the acknowledgement of the centrality of (pretend) play in these children's recovery from the developmental sequelae of complex trauma.

Keywords

complex trauma mentalizing play psychodynamic

Keywords

complex trauma mentalizing play psychodynamic

Onbeperkt toegang tot het online archief?

Wilt u dit artikel en alle andere artikelen in het archief onbeperkt kunnen lezen?
Log in of neem een abonnement.

Aanmelden
Vorige Inhoudsopgave Volgende
Twitter Facebook Linkedin
Delen Print PDF

© 2009-2025 Uitgeverij Boom Amsterdam
ISSN 1382-516x


De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:


Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever. Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912. Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).

No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.

Jaargang 31, nr. 1, maart 2025

Neem een ABONNEMENT Laatste editie Archief

Nieuwsbrief Boom Psychologie

Meld u nu aan en ontvang maandelijks de Boom Psychologie nieuwsbrief met aantrekkelijke aanbiedingen en de nieuwe uitgaven.

Aanmelden

Boeken

Positieve psychologie - De toepassingen
Fredrike Bannink
€ 24,95
Meer informatie
Diagnostiek in de praktijk
Frans Schalkwijk
€ 39,50
Meer informatie

Privacy policy

Algemene voorwaarden

© 2009-2025
Boom uitgevers Amsterdam

Redactieadres

Romana Goedendorp

Miquelstraat 131

2522 KN  Den Haag
tvpsychoanalyse@gmail.com

Klantenservice

Boom uitgevers Amsterdam B.V.

Postbus 15970

1001 NL Amsterdam

Nederland

088-0301000

klantenservice@boom.nl