Trauma en creativiteit
Summary
Trauma and creativity
Many disciplines have discussed the question of creativity and creative processes, and so has psychoanalysis from its very beginning. In my view, creativity could be seen as a constellation of elements that are attached to trauma as an indispensable core for the development of creative faculties. But trauma is not the only condition for creativity. I will also look at other factors as personality, memory, sublimation, repetition, transitional space and narrativity.
Literatuur
- Anissimov, M. (1996). Primo Levi ou la tragédie d’un optimiste. Parijs: J. C. Lattès.
- Bertrand, M. & Doray, B. (1989). Psychanalyse et sciences sociales. Parijs: La Découverte.
- Bollas, C. (1995). Cracking up – The work of unconscious experience. Londen: Routledge.
- Bollas, C. (2003). Being a character – Psychoanalysis and self experience. Londen / New York: Routledge.
- Caruth, C. (1995). Trauma – Explorations in memory. Baltimore: The Johns Hopkins University Press.
- Caruth, c. (1996). Unclaimed experience – Trauma, narrative, and history. Baltimore: The Johns Hopkins University Press.
- Chasseguet-Smirgel, J. (1971). Pour une psychanalyse de l’art et de la créativité. Parijs: Payot.
- Cyrulnik, B. (2002). Veerkracht – Over het overwinnen van jeugdtrauma’s. Amsterdam: Ambo.
- Dudai, R. (2002). Primo Levi – Speaking from the flames. www.clas.ufl.edu/ipsa/journa /2002.
- Dylan, B. (2004). Chronicles. Volume One. New York, Simon and Schuster.
- Freud, S. (1910). Een jeugdherinnering van Leonardo da Vinci. Werken 5 (p. 206-275). Amsterdam: Boom.
- Freud, S. (1914). Herinneren, herhalen en doorwerken. Werken 6 (p. 425-433). Amsterdam: Boom.
- Freud, S. (1920). Aan gene zijde van het lustprincipe. Werken 8 (p. 165-218). Amsterdam: Boom.
- Hillenaar, H. & Schönau, W. (2004). Tekst en psyche. Amsterdam: Boom.
- Klein, M. (1929). Infantile anxietysituations reflected in a work of art and in the creative impulse. In S. Gosso (red.) (2004). Psychoanalysis and Art. Londen: Karnac.
- Kofman, S. (1985). L’enfance de l’art. Parijs: Galilée.
- Kofman, S. (1994/vert. 2004). Rue Ordener, rue Labat. Amsterdam: De Arbeiderspers. Nederlandse vertaling door Désirée Schyns, nawoord Solange Leibovici.
- Kristeva, J. (1987). Soleil noir et mélancholie. Parijs: Gallimard.
- Lacan, J. (1973). Les quatre concepts fondamentaux de la psychanalyse. Parijs: Seuil.
- Leibovici, S. (2004). Sublimatie: een onmogelijk concept? Tijdschrift voor Psychoanalyse, 10, 31-44.
- Levi, P. (1992). Is dit een mens? Amsterdam: Meulenhoff.
- Marysse, F. (2003). Art brut: over het belang van de herhaling in het oeuvre van de kunstenaar. Psychoanalytische Perspectieven, 2, 225-243.
- Ogden, T.A. (1994). Subjects of analysis. Northvale NJ: Jason Aronson.
- Oppenheim, L. (2005). A curious intimacy – Art and neuro-psychoanalysis. Londen / New York: Routledge.
- Pankowski, M. (1999). De planeet Auschwitz. Amsterdam: Van Gennep.
- Rudnytsky, P. (1993). Transitional objects and potential spaces – Literary uses of D.W. Winnicott. New York: Columbia University Press.
- Schreuder, B.J.N. (2003). Psychotrauma – De psychobiologie van schokkende ervaringen. Assen: Van Gorcum.
- Stroeken, H. (2000). Nieuw psychoanalytisch woordenboek. Amsterdam: Boom.
- Schwartz, M. (1993). Where is literature? In P. Rudnytsky, Transitional objects and potential spaces – Literary uses of D.W. Winnicott (p. 50-62). New York: Columbia University Press.
- Thys, M. (2006). Fascinatie – Een fenomenologisch-psychoanalytische verkenning van het onmenselijke. Amsterdam, Boom.
- Ubbels, J. (1998). Trauma: herinnering en fantasie, fantasie én herinnering. In J. Baneke, A. Ladan, N. Treurniet & M. Visser-Donker (red.) (1998). Trauma en identiteit (p. 87-99). Assen: Van Gorcum.
- Winnicott, D.W. (1971). Playing and reality. Londen: Routledge.
© 2009-2025 Uitgeverij Boom Amsterdam
ISSN 1382-516x
De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:
Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.
Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912.
Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).
No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.
Nieuwsbrief Boom Psychologie
Meld u nu aan en ontvang maandelijks de Boom Psychologie nieuwsbrief met aantrekkelijke aanbiedingen en de nieuwe uitgaven.
Aanmelden