Vertrouwen: het voordeel van de twijfel en de zwakste schakel
Samenvatting
In het door literatuur en rijke ervaring geïnspireerde artikel van Nicole Vliegen wordt ons een ethische spiegel voorgehouden die de normen en waarden reflecteert die het handelen van de opleider en supervisor kleuren en de dilemma's die daarbij op de achtergrond altijd spelen. Het maakt aannemelijk dat er binnen de opleidingen een klimaat gecreëerd moet worden dat voldoende voorspelbaar en veilig is. Zowel in Nederland als in Vlaanderen is een tripartiet en non-reporting model gangbaar (dat laatste voor wat betreft de persoonlijke leerervaring), dat na afloop van de opleiding gecontinueerd wordt met intervisie en permanente educatie. In hedendaagse termen zou je kunnen spreken van het optimaliseren van ‹the mentalizing stance›, waardoor het opleidings- en supervisieproces ‹not only enhances continuous learning from experience about the model but also creates a nonpersecutory supervisory context that is far more facilitating of the enhancement of mentalization […]› (Bleiberg e.a. 2012, p. 496). De door Vliegen genoemde selectiecriteria voor iemands persoon en groeipotentieel proberen ondanks hun beperkingen hieraan bij te dragen. Getracht wordt vervolgens een evenwicht te vinden tussen vertrouwelijkheid en beoordeling, hoewel objectiveerbare en subjectieve aspecten daarin door elkaar kunnen blijven lopen. Doel is een professionele standaard, gebaseerd op ontwikkeling van psychotherapeutische competenties en op persoonlijke groei die op zijn minst ‹goed genoeg› te noemen is. Terecht wordt erop gewezen dat men zich bewust moet zijn van kansen én risico's door afhankelijkheidsrelaties, macht en idealisatie. Maar wat gebeurt er wanneer het beeld in eigen of andermans spiegel minder fraai blijkt, of het spiegelbeeld deels ontbreekt?
Onbeperkt toegang tot het online archief?
Wilt u dit artikel en alle andere artikelen in het archief onbeperkt kunnen lezen?
Log in of neem een abonnement.
© 2009-2024 Uitgeverij Boom Amsterdam
ISSN 1382-516x
De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:
Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.
Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912.
Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).
No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.
Nieuwsbrief Boom Psychologie
Meld u nu aan en ontvang maandelijks de Boom Psychologie nieuwsbrief met aantrekkelijke aanbiedingen en de nieuwe uitgaven.
Aanmelden