Achter de coulissen van de Berggasse
Samenvatting
Eind november 2014 werd in het Londense Freud Museum de recentste biografie van Sabina Spielrein (1885-1942) boven de doopvont gehouden (Launer 2014). Had voor 1977 haast niemand van de Russische analytica gehoord, dan werd dit recent vrijwel onmogelijk gemaakt door David Cronenbergs tot de verbeelding sprekende film A dangerous method (2011). De sensationele uitvergrotingen die een Hollywoodverfilming kenmerken niet te na gesproken, leest Spielreins levensloop inderdaad als een onvervalste roman. Het is dan ook uiterst verleidelijk om zich te goed te doen aan de sappige petite histoire en daarbij alweer voorbij te gaan aan de inhoudelijke invloed die Spielreins achtergrondwerk had op de uitkristallisering van het psychoanalytische gedachtegoed. Freud opereerde nooit in splendid isolation. Tijdens de recente Clarke Lectures in Trinity College (Cambridge) verwees de Britse analyticus Adam Phillips terecht naar ‹een serie ontmoetingen met opmerkelijke mannen en wat minder ontmoetingen met opmerkelijke vrouwen› die — dikwijls in de coulissen van de Berggasse — medeverantwoordelijk waren voor the making of Freud. Phillips stipt daarbij onder meer expliciet de ‹beslissende› bijdrage van Spielrein aan (Phillips 2014, p. 160). Phillips' loutere suggestie kan ik ook hier slechts evoceren via een vluchtige blik op het lange tijd verloren gewaande, veelzijdige oeuvre van een scherpzinnige clinica.1
Onbeperkt toegang tot het online archief?
Wilt u dit artikel en alle andere artikelen in het archief onbeperkt kunnen lezen?
Log in of neem een abonnement.
© 2009-2024 Uitgeverij Boom Amsterdam
ISSN 1382-516x
De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:
Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.
Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912.
Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).
No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.
Nieuwsbrief Boom Psychologie
Meld u nu aan en ontvang maandelijks de Boom Psychologie nieuwsbrief met aantrekkelijke aanbiedingen en de nieuwe uitgaven.
Aanmelden