Wie niet kijkt, ziet niets
Samenvatting
Ik ben geen fan van videokunst. Te vergezocht, te esthetiserend, te veel uit op effect, kortom: te imaginair. Een eerste ontmoeting met Bill Viola, die zich al veertig jaar bekwaamt in dit metier, greep me niettemin meteen bij de keel. Het was in 2007, tijdens een tentoonstelling van middeleeuwse diptieken. Als — enige — hedendaagse kunstwerk werd Dolorosa uit The passions van Bill Viola (2000) getoond. De achteloze voorbijganger, of de ‹ware› kunstliefhebber die zich al te snel naar de ‹echte kunst› haastte, zal niet gezien hebben wat er te zien was: een transformatie van twee mensen die met ongeziene precisie een indrukwekkend palet aan schakeringen vertoonden tussen een neutrale gelaatsuitdrukking en een gelaat dat overstroomde van verdriet. De passant meende een standstill te zien, een pose. De geduldig wachtende, waar-achtige kijker, zag een aangrijpende evocatie. Ik laat in het midden of de curator werd gedreven door enige drang naar volksopvoeding, maar voor mij was de ‹boodschap› duidelijk: ‹Wie niet kijkt, ziet niets.› Het was deze eerste ontmoeting die me afgelopen zomer naar de het retrospectief van Bill Viola in het Grand Palais te Parijs dreef.
Onbeperkt toegang tot het online archief?
Wilt u dit artikel en alle andere artikelen in het archief onbeperkt kunnen lezen?
Log in of neem een abonnement.
© 2009-2024 Uitgeverij Boom Amsterdam
ISSN 1382-516x
De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:
Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.
Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912.
Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).
No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.
Nieuwsbrief Boom Psychologie
Meld u nu aan en ontvang maandelijks de Boom Psychologie nieuwsbrief met aantrekkelijke aanbiedingen en de nieuwe uitgaven.
Aanmelden