Verder bouwen aan intermenselijke erkenning en vriendschap
Samenvatting
In een eerder artikel over intermenselijke erkenning en vriendschap (Meurs & Baeten 2015) hebben we zicht gekregen op de intrapsychische beelden van een kind met een duidelijk ontwikkelingsrisico en ernstige gedragsproblemen. Gebrek aan basisvertrouwen en de voortdurende strijd met de ander stonden hierbij centraal. Op een bepaald moment ontstaat bij dit kind een besef dat samenspel onmogelijk wordt wanneer men met de ander enkel een gevecht op leven en dood, een gevecht om controle en heerschappij levert. In de therapeutische ontmoeting valt deze strijd even stil, waardoor dit kind een glimp van een ander register laat zien: de bevelende toon wordt vragend; de hoop om uit de eenzame strijd bevrijd te worden komt op de voorgrond, met de wens op samenspel en vriendschap. Dit gaat gepaard met de vraag aan de therapeut om de bedreigende beelden te helpen in toom houden (‹Doe de heks dan slapen›). Uiteindelijk toont het kind in het symboolspel dat hij een schat bezit, maar ook hoe fragiel en bedreigend zulke prille positieve zelfbeelden zijn. De vernietigingsangst en bestaansonzekerheid die onmiddellijk aan de oppervlakte komen bij de uitdrukking van een positief zelfbeeld, dienen verder therapeutisch benaderd te worden om het ontluikende positieve zelf te versterken. Dit proces vergt dat ook het contactverlangen naar het object versterkt wordt en dat problematische patronen in dat contact door toedoen van de therapie minder vrij spel krijgen.
Onbeperkt toegang tot het online archief?
Wilt u dit artikel en alle andere artikelen in het archief onbeperkt kunnen lezen?
Log in of neem een abonnement.
© 2009-2024 Uitgeverij Boom Amsterdam
ISSN 1382-516x
De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:
Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.
Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912.
Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).
No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.
Nieuwsbrief Boom Psychologie
Meld u nu aan en ontvang maandelijks de Boom Psychologie nieuwsbrief met aantrekkelijke aanbiedingen en de nieuwe uitgaven.
Aanmelden