De wereld volgens Tarantino
Samenvatting
Een film kan je doen ontsnappen uit de realiteit. Vanuit je bioscoopstoel word je regisseur. Je krijgt het voorrecht om niet politiek of historisch correct te moeten zijn. De sterkte van Quentin Tarantino's films ligt in de kunstmatigheid, in de manier waarop ze volledig losstaan van welke realiteit dan ook, met als impliciete boodschap dat films veel leuker zijn dan het echte leven. Wat in werkelijkheid verwerpelijk is, kan uitermate plezierig zijn in film. Het is cool om als een ‹nigga› leden van de Ku Klux Klan van hun paard te schieten (Django unchained, 2012). Stel je voor hoe het spreken in ons kabinet eruit zou zien mocht Tarantino de scenario's schrijven. De abnormale welsprekendheid waarmee de personages uit Pulp fiction of Jackie Brown echter hun dialogen debiteren, bestaat enkel in een filmuniversum. Mede hierdoor raak je er als kijker van overtuigd dat geen enkele wereld zo uniek is als diegene die je op het bioscoopscherm te zien krijgt. Vroeger gebeurde dit door in films gangsters juist niet te laten spreken, zij knikten slechts en het gebeurde. Nonchalance was het handigste teken van doeltreffendheid, een ideaalbeeld van de wereld weerspiegelend, volledig overgeleverd aan het menselijk gebaar — net zoals de goden —, vrij van de vertragende werking van de rompslomp van de menselijke taal.
Onbeperkt toegang tot het online archief?
Wilt u dit artikel en alle andere artikelen in het archief onbeperkt kunnen lezen?
Log in of neem een abonnement.
© 2009-2024 Uitgeverij Boom Amsterdam
ISSN 1382-516x
De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:
Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.
Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912.
Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).
No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.
Nieuwsbrief Boom Psychologie
Meld u nu aan en ontvang maandelijks de Boom Psychologie nieuwsbrief met aantrekkelijke aanbiedingen en de nieuwe uitgaven.
Aanmelden