Vluchten kan niet meer
Samenvatting
Op 2 maart jl. heb ik met veel plezier de musical over het leven van Annie M.G. Schmidt, Was getekend Annie M.G., bijgewoond in het Zuiderstrand Theater in Den Haag. Als groot fan van Annie M.G. en als lezer van de uitgebreide biografie, geschreven door Annejet van Zijl, dacht ik wel te kunnen raden wat er aan bod zou komen, want welke nieuwe aspecten kunnen er nog worden toegevoegd aan het verhaal over een vrouw die al op zo veel manieren is besproken? Is het nog mogelijk om origineel te zijn? Of hoeft dat helemaal niet? Met dit soort vragen in mijn achterhoofd wachtte ik vol spanning af. Voor wie graag de verschillende liedjes uit het rijke repertoire van Annie wil beluisteren, is er veel te beleven. Voor bezoekers die vinden dat musicals doorgaans te weinig diepgang hebben, zal deze voorstelling een aangename verrassing zijn: er is sprake van scherpe en puntige dialogen, waarbij Annie (gespeeld door Simone Kleinsma) vaak laat zien dat ze een echte taalvirtuoos is. De spanning is soms om te snijden, maar wordt behendig doorbroken door vrolijke dansers, zangers en zangeressen, die demonstreren dat Annie het ‹lelijke› handig onderbrengt in een wereld vol glans en glitter (zoals ook naar voren komt in een liedje uit een van haar musicals, Foxtrot). De spanning tussen het zware en het luchtige wordt duidelijk door de dialogen die Annie heeft met haar zoon (Flip van Duijn, gespeeld door William Spaaij). Familierelaties en hechtingsproblematiek krijgen zo een speciale invulling en de vormgeving als musical opent vensters naar onverwachte oplossingen.
Onbeperkt toegang tot het online archief?
Wilt u dit artikel en alle andere artikelen in het archief onbeperkt kunnen lezen?
Log in of neem een abonnement.
© 2009-2024 Uitgeverij Boom Amsterdam
ISSN 1382-516x
De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:
Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.
Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912.
Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).
No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.
Nieuwsbrief Boom Psychologie
Meld u nu aan en ontvang maandelijks de Boom Psychologie nieuwsbrief met aantrekkelijke aanbiedingen en de nieuwe uitgaven.
Aanmelden